Jak s komiksem pracovat ve výuce?
Komiksová soutěž může být skvělým podkladem pro mimoškolní či školní aktivity i formou vzdálené - on-line výuky. Může sloužit například jako inspirace pro hodiny výtvarné výchovy, ZSV, zeměpisu, dějepisu nebo biologie. V ideálním případě se domluví vyučující mezi sebou tak aby na sebe navazovaly jednotlivé bloky jejich vyučování v logickém sledu, např. v hodině zeměpisu nebo ZSV o tématu žáci získají základní přehled o problematice, v hodinách českého jazyka nebo slohu vyvinou příběh a v hodině výtvarné výchovy podle něho navrhnou postavy a vytvoří samotný komiks.
V rámci RVP spadá do průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Zpracování komiksů se také nabízí zařadit do činnosti DDM či ZUŠ.
Žákům je možné tvorbu příběhu pro komiks usnadnit pomocí pracovních listů:
- JAK NA KOMIKS - pracovní listy pro tvoru komiksového příběhu představují vždy hlavního hrdinu komiksu s jeho superschopnostmi, překážkou, kterou musí překonat, a rozuzlením. Žáci si listy podle návodu v níže přiloženém dokumentu vyplní a mohou podle nich komiks vytvořit. Stáhnout si můžete ve formátu *pdf vhodný pro tisk nebo v editovatelném *ppt nebo *doc.
- JAK NA KOMIKS II - pracovní listy pro tvorbu komiksu na příkladu Bangladéše. Obsahují fotografie s prázdnými bublinami nebo okénky, kam mají žáci doplnit přímou řeč, myšlenku nebo třeba obrázek s textem. Všechny fotografie pochází z Bangladéše, kde ADRA realizuje dva dlouhodobé programy zaměřené na vzdělávání: Čalantika a BanglaKids. Každému pracovnímu listu předchází stručné nastínění vybraných témat z života v Bangladéši. Stáhnout si můžete ve formátu *pdf vhodný pro tisk nebo v editovatelném *ppt nebo *doc.
Proč se zaměřit na Cíle udržitelného rozvoje v rámci aktivit pro mládež?
Jednotlivé cíle naznačují oblasti a ukazují směry, kterými bychom se měli vydat, pokud chceme přispět k rozvoji, který nebude probíhat na úkor společnosti ani přírody. Udržitelný rozvoj by měl naplnit potřeby současné generace bez toho, aniž by ohrozil životní podmínky generací dalších. Přestože se jedná o komplexní téma, věříme, že je důležité jej mladým lidem zprostředkovat. Udržitelný rozvoj se již ze své definice týká dnešních mladých lidí, neboť to budou oni, kdo bude čelit globálním hrozbám, pokud se je dnes společně nepokusíme omezit.
Proč komiks?
Komiks již dávno není pouze médium pro akční super hrdinské příběhy. Komiks se stává médiem pro komunikaci složitějších témat. Jako žánr získává u mladé generace na popularitě - dokáže upoutat, vyvolat emoce, předat informace. To je důvod, proč jsme se rozhodli zaměřit právě na komiks. Více o komiksu a o tom, jak ho tvořit, naleznete v článku Komiksové tipy a triky.
Postup při zpracování komiksů do soutěže ve výuce:
1) Představení vybraného tématu - nebo všech Cílů udržitelného rozvoje, například skrze videa a materiály níže.
Je možné zvolit pouze jedno téma a to představit více do hloubky. Je také na Vás, zda necháte žáky, ať si sami zvolí téma, nebo zda jim ho sami určíte v závislosti na možnosti vaší výuky.
- videa:
- video "Největší lekce pro svět" od OSN
- video z Kampaně Česko mění svět, kde Cíle udržitelného rozvoje představují známí čeští herci
- video od Fora mládeže OSN v angličtině
- video Adry představující Cíle udržitelného rozvoj
- materiály ostatních organizací a zajímavé příběhy prezentované v médiích pod jednotlivými Cíli udržitelného rozvoje
- metodické listy a publikace
- ke každému cíli naleznete v sekci Pro pedagogy a pod jednotlivými Cíli na našem webu ke stažení metodický balíček pro práci s tématem ve výuce
- pro představení Cílů udržitelného rozvoje ve výuce je možné využít také Publikaci OSN "Svět, který chceme".
- dokumentární filmy a videa
- nabízí se promítnout žákům jeden z vybraných filmů z lidskoprávního festivalu Jeden svět, které jsou volně a zdarma dostupné na portálu Promítej i ty!
- Ohrožená semínka (Cíl 2)
- Syrská lovestory (Cíl 16)
- audiovizuální lekce vzdělávacího programu Člověka v Tísni, Jeden svět na školách
- dokumentární film od National Geographic “Je s námi konec?”
- dokumentární film Oceán plastu.
- proslov Emmy Watson v Centru OSN v angličtině na téma rovnoprávnost (Cíl 9).
- nabízí se promítnout žákům jeden z vybraných filmů z lidskoprávního festivalu Jeden svět, které jsou volně a zdarma dostupné na portálu Promítej i ty!
2) vytvoření komiksu
Tipy k tvorbě komiksu jsou uvedeny na našem webu. Jedná se o návod pro samostatné kreslíře, který případně může posloužit také žákům při zpracování komiksu jakožto domácí práce. Z dílny UNICEF se můžete inspirovat i touto rozpracovanější metodikou, jak s komiksem pracovat ve výuce na příkladu problematiky násilí. Z této metodiky uvádíme základní body, kterými se můžete inspirovat při výuce navazující na základní přehled o zvoleném tématu:
- DOPADY - Jak problém ovlivňuje lidi v jejich každodenním životě? Jaké jsou konkrétní příklady? Je za tím nějaký viník? Komu to přináší nejvíce problémů? Mluví se o tom?
- ŘEŠENÍ - tato fáze výuky by se měla soustředit na možná řešení problému. Řešení může vyvstat ze společné diskuze a může se týkat jak jednotlivce, tak kolektivní akce.
- PŘÍBĚH - jedním z řešení problému může být zvýšení povědomí veřejnosti o jeho důsledcích a dalších souvislostech, a dát najevo svůj postoj. Můžete použít evokační otázky typu: Jaké jsou vaše nejoblíbenější příběhy? Co je dělá dobrými příběhy? Jak Vás ovlivňují? Vysvětlete, proč jsou příběhy užitečné - aktivují oblasti v mozku, díky kterým můžeme porozumět, vztahovat se a zapamatovat si informace lépe než pouhým včtem faktů. Poté vysvětlete, jak by měl příběh vypadat:
- většina příběhů se zabývá konfliktem nebo problém a jeho vyřešením - vyberte problém a jeho řešení, kterým se bude váš komiks zabývat
- v souvislosti s vašimi postavami navrhněte začátek, pokračování a konec
- nakonec se také zamyslete nad tím, jaké emoce či reakce chcete u čtenáře vyvolat. Inspiraci? Úlevu? Úžas?
3) Registrace do soutěže, odeslání děl
Podrobný postup při odeslání děl je popsán v Pravidlech soutěže.
Těšíme se na další skvělé komiksy!
Přečtěte si také rozhovor s učitelem výtvarné výchovy, který komiksy se svými žáky vytvořil a uspořádal z nich vlastní malou vernisáž.