Jak představit komiks ve výuce
Letošní ročník komiksové soutěže „Promluv k světu bublinou!“ na téma Cílů udržitelného rozvoje je určená nejen jako podnět pro amatérské kreslíře, ale i jako podklad pro učitele různých předmětů, kteří ji mohou s žáky a studenty zpracovat ve výuce. Jednou ze škol, která se přihlásila, je ZŠ v Mnichovicích. Tamního učitele výtvarné výchovy Romana Kelbicha jsme se ptali, jakým způsobem téma soutěže pojal a co děti na tématu nejvíce zaujalo.
Komiks je můj koníček - jak pasivně, tak i aktivně. Loni jsem se dokonce sám zúčastnil prvního ročníku vaší soutěže a podařilo se mi dostat se mezi vítěze. Soutěž mě bavila a i výhra včetně komiksového workshopu s paní Lucií Lomovou se mi moc líbila, takže bych to moc rád dopřál i některým žákům, které nyní učím.
Co si myslíte o tématu Cílů udržitelného rozvoje?
Je to jistě důležité téma, a jak jsem zjistil, dost lidí tento pojem ani neznalo. Samotný smysl tohoto projektu od OSN, kdy by se mělo vyřešit mnoho velikých světových problémů už během 15 let, je sice možná na první pohled naivní, je ale třeba se o to pokoušet. O tom to je.
Jakým způsobem jste téma Komiksové soutěže s dětmi v hodině zpracoval?
Podívali jsme se především na různá videa, která jsme našli na vašich stránkách, i jinde na internetu. S některými třídami jsme si pouštěli i novější dokument od Leonarda DiCapria “Je s námi konec?”. A dále jsem přinesl vše, co jsem našel doma, třeba příručku, ve které se píše, jak všelijak se dá šetřit naše planeta. Téma se dalo hezky vysvětlovat i pomocí kresleného humoru. Takové vtipné obrázky bez textu nám totiž někdy mohou říci více než celé video nebo článek.
Jak děti na téma reagovaly? Co je na něm zaujalo a co naopak ne?
Upřímně musím říct, že značnou část dětí forma komiksu hned od začátku odrazovala. To zřejmě vyplynulo z toho, že se s komiksem setkaly a pochopily, že to není zrovna jednoduchá disciplína. Snažil jsem se jim to tedy ulehčit například tím, že mohly tvořit i ve skupinkách po dvou nebo třech autorech. Dále jsem jim vysvětlil, že podle mě je u komiksu důležitý především příběh - pokud si myslí, že “neumějí kreslit”, což byl jejich častý argument, stačí jen nějaká symbolická kresba. U mnoha dětí jsem však zpozoroval, že objevily to kouzlo komiksu, jehož pomocí mohou na papír vložit své vlastní scénáře, vycházející z jejich fantazie. Je zřejmé, že někteří si vyhledávali informace na internetu, což jistě skvěle naplňuje účel soutěže. No a po těch, kteří měli problém vymyslet nějaký příběh, jsem chtěl alespoň námět. Já už jim jen pomohl doladit pointu nebo zápletku.
O která témata byl největší zájem?
Tak nejčastěji určitě o témata týkající se třídění a znečišťování planety. Vysvětluji si to především tím, že mnoho našich obyvatel nejen třídí, ale dokonce se tu jednou za čas pořádá den, kdy žáci a jiní dobrovolníci vyrazí ve skupinkách ven a třídí odpad. Potom bylo ještě hojně zobrazované téma “život ve vodě”, kdy se nabízí kresba různých rybiček a dalších podvodních živočichů, a to se dětem dobře kreslí. Minimálně dvěma žákům se příběh podařilo propojit i s pop kulturou. Vzpomínám si na komiks s postavou Groot z filmu Strážci galaxie. Je to o dítěti, jehož tatínek kácí stromy. Dítě se seznámí s Grootem, který jim po sléze zachrání život. Od té doby tatínek s kácením stromů skoncuje, neboť Groot je něco jako živý strom) a také tam máme komiks s komiksovým hrdinou Wolverinem, který své vystřelovací drápy začal používat na to, aby na ně napichoval odpadky.
Jak jste dětem vysvětlil postup vytváření komiksu? Co byste ostatním pedagogům doporučil?
Než jsme se do toho pustili, probrali jsme komiks teoreticky. K tomu mi mimo jiné skvěle posloužila prezentace, kterou mi pro tento účel poskytl komiksový kreslíř a mentor Michael Petrus. Dále jsme se bavili o tom, kdo jaké komiksy zná a jestli mají žáci nějaké doma. Jelikož já sám komiksy sbírám, občas jim nějaký exemplář přinesu na ukázku.
Pro úplný začátek je určitě dobré vytvořit storyboard (obrázkový scénář), to se netýká jen komiksů, ale prakticky jakéhokoliv díla, které má něco vyprávět. Děti si při tomto návrhu rozmyslí, jak bude celý komiks vypadat, a místo kresby jen skicují, aby se nezdržovaly. V momentě, kdy je storyboard hotový, si vezmou čtvrtku, na kterou komiks překreslí už “naostro”. Přípravná kresba jim tak poslouží jako návod a oni se, místo vymýšlení komiksu, mohou už jen soustředit na kresbu.
Plánuje Vaše škola s komiksy podniknout ještě něco dalšího?
Ano, jelikož vzniklo mnoho pěkných komiksů, rozhodl jsem se ve škole uspořádat vernisáž, na které nám komiksy pokřtí kolega Pavel Talaš, komiksový kreslíř, jehož příběhy o Melounovi & Sirce můžete vídat ve Čtyřlístku, a spoluzakladatel internetového časopisu plného kreslených vtipů zvaného Tapír. S paní starostkou Mnichovic, Petrou Peckovou, jsem se také domluvil, že po vernisáži vybrané komiksy přes léto vyvěsíme do nově pořízených panelů přímo na mnichovickém náměstí, kam v pohádkách Josefa Lady jezdíval i kocour Mikeš na pouť :-).
Pokud si marně lámete hlavu nad tím, jak začít komiks zpracovávat sami nebo se třídou, vřele doporučujeme naše komiksové tipy a triky zde: https://adra.cz/opravdovysvet/komiksova-soutez/komiksove-tipy--triky.
Kategorie: Oddělení vzdělávání