Trénink jihočeského KIP týmu 6. 6. 2018
Na pozvání psychologa HZS Jihočeského kraje Tomáše Adámka se zástupci ADRY, ČCK a Diecézní charity České Budějovice zúčastnili 6. 6. 2018 tréninku intervenčního týmu HZS Jihočeského kraje. Součásí tréninku byla teoretická a praktická část.
Teoretická část
V teoretické části jsme formou workshopu diskutovali základní pravidla pro přístup k zasaženým klientům:
Približ se
- Jak se dostat do kontaktu a udržet si jej
- Sundat helmu, rukavice
- Představit se
- Zeptat se na potřeby - pití, teplo, posazeni do auta apod.
- Nebát se oslovovat jménem, tím se mu připomíná, kdo je, i opakovaně
- Vyjadřovat respekt a úctu, akceptovat jeho přání, netlačit
- Zvyšovat soběstačnost zasaženého klienta
- Snažit se o oční kontakt
- Mít důvěru ve zvládací mechanismy zasaženého klienta
- Pokud zasažený klient nereaguje, dát mu čas, zeptat se ve smyslu "Jestli by vám to nevadilo, tak bych se za vámi ještě za půl hodiny zastavil"
- Snížit se na výšku očního kontaktu
- Komentovat vlastní činnost, k čemu se chystáme
- Uvědomovat si tunelové vidění zasaženého.
- Jak se vyhnout chybám
- Nehodnotit
- Nekritizovat
- Nelhat
- Lacině neutěšovat
- Přiznat chybu
- Nekouřit
- Nežvýkat
- "Nepáchat dobro"
- Nenarušovat osobní prostor
- Pomoc nevnucovat
- Nevzbuzovat falešné naděje
- Nebagatelizovat emoční reakce, spíš je legitimizovat, aby se ventilovaly a nezakořenily.
Podepři, Připomínej realitu, Podpoř, Pečuj
- Sled kroků určit podle potřeby
- Nejjednodušší je pečovat, nejnáročnější je připomínat realitu a poskytovat informace
- Může pomoci i fyzické podepreni - grounding, uzemnění - pro sdělení důležité informace je lepší si sednout.
- Nevyhýbat se pravdivým odpovědím, ale vyvarovat se odpovědím, kde si nejsem jist - např. čekáme na lékaře; nebo - xy je zraněn, ale je v péči lékařů. Nevyjadrujeme se k věcem, ke kterým nejsme kompetentní.
- Mlčení nebo nesdělení pravdy posiluje nejistotu a bezmoc, proto se radši nebát těžkých témat.
- Pokud jsem odvolán, snažit se zajistit náhradu
- Umožnit rozloučení účastníků s případným zemřelým, pokud jsou ostatky v etickém stavu - nechat účastníkům dostatek času. Nejdřív zjistit, zda si rozloučení přejí.
- Upozornit, že bude vypadat jinak, než jak ho znali. Počítat s emoční vlnou, po které bude následovat zklidnění. Cca 60-70% pozůstalých se rozloučit chce.
Předej
- S cílem pomoci přechodu do normálního režimu předat zasaženého klienta
- Příbuzným
- Zdravotníkům
- Neziskovkám
- Duchovní pomoci
Praktická část
V praktcké části šlo o modelování intervence u klienta zasaženého povodní, při které byla zničena část hospodářského stavení a zahynulo domácí zvířectvo. Představitel intervenčního týmu byl konfrontován s klientem, který téměř nespolupracoval a byl pod vlivem tunelového vidění své situace.
Na závěr každý z účastníků hodnotil dojem z přístupu interventa s cílem uvědomit si, jakým způsobem vést rozhovor optimálně.
Kategorie: České Budějovice