Moldavsko - Rozšiřování úspěšného modelu inkluzívního předškolního vzdělávání
ADRA Česká republika

ADRA Česká republika

ADRA Česká republika

Array ( [0] => stdClass Object ( [id_category] => 5 [id_type] => 0 [id_alias_category] => [id_podstromu] => [id_parent_category] => 1 [id_document] => [id_root_node] => 1 [id_modul] => [id_user] => 3 [id_layout] => [title] => Pomoc v zahraničí [is_container] => [is_prefered] => [is_hide_column] => [is_perex] => [is_private] => [is_deleted] => [address] => [url] => pomoc-v-zahranici [urlfull] => pomoc-v-zahranici [password] => [poradi] => 1 [hloubka] => 1 [left_node] => 2 [right_node] => 187 [id_menu_vertical] => ) [1] => stdClass Object ( [id_category] => 9 [id_type] => 0 [id_alias_category] => [id_podstromu] => [id_parent_category] => 5 [id_document] => [id_root_node] => 1 [id_modul] => [id_user] => 36 [id_layout] => [title] => Rozvojové projekty [is_container] => [is_prefered] => [is_hide_column] => [is_perex] => [is_private] => [is_deleted] => [address] => [url] => rozvojove-projekty [urlfull] => pomoc-v-zahranici/rozvojove-projekty [password] => [poradi] => 2 [hloubka] => 2 [left_node] => 105 [right_node] => 168 [id_menu_vertical] => ) [2] => stdClass Object ( [id_category] => 820 [id_type] => 4 [id_alias_category] => [id_podstromu] => [id_parent_category] => 9 [id_document] => [id_root_node] => 1 [id_modul] => [id_user] => 69 [id_layout] => [title] => Moldavsko - Rozšiřování úspěšného modelu inkluzívního předškolního vzdělávání [is_container] => [is_prefered] => [is_hide_column] => [is_perex] => [is_private] => [is_deleted] => [address] => [url] => moldavsko--rozsirovani-uspesneho-modelu-inkluzivniho-predskolniho-vzdelavani [urlfull] => pomoc-v-zahranici/rozvojove-projekty/moldavsko--rozsirovani-uspesneho-modelu-inkluzivniho-predskolniho-vzdelavani [password] => [poradi] => 12 [hloubka] => 3 [left_node] => 134 [right_node] => 135 [id_menu_vertical] => ) )
Main banner

Pomoc v zahraničí > Rozvojové projekty > Moldavsko - Rozšiřování úspěšného modelu inkluzívního předškolního vzdělávání

Moldavsko - Rozšiřování úspěšného modelu inkluzívního předškolního vzdělávání

Rekonstrukce školkyHlavní město: Kišiněv

Rozloha: 33 843,5 km2 (+ 4 163 km2 rozloha separatistického Podněstří)

Počet obyvatel: 3.559.500 (S Podněstřím celkem asi 4,1 miliónu obyvatel)

Jazyk: moldavština, ukrajinština, ruština, rumunština

Náboženství: pravoslaví

Moldavská republika je relativně mladý stát, který získal nezávislost 27. srpna 1991. Od rozpadu Sovětského svazu Moldavsko čelilo hluboké a dlouhotrvající recesi, míra chudoby zde zůstává dodnes nejvyšší v Evropě. Tento fakt se stal hlavní příčinou neustálé migrace za prací, která způsobuje nové sociální a ekonomické problémy. Odhadovaný počet Moldavanů pracujících v zahraničí se pohybuje mezi 340 000 až 700 000.

V současné době žije v Moldavsku přes 188 000 dětí předškolního věku, a přestože je zde uzákoněna povinná předškolní docházka od 5 do 7 let, téměř 53 tisíc dětí nemá přístup k předškolnímu vzdělávání. Sehnat místo v mateřské škole je normálně těžké, ještě těžší je to pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Oficiální statistiky hovoří o 3 500 takových dětech v předškolním věku, ve skutečnosti jich ale bude více, neboť do národní klasifikace postižení nespadají některé lehké formy mentálních poruch.

ADRA projekt

Rekonstrukce školekSituace se stále podobá té z dob Sovětského svazu, kdy děti s postižením neměly takřka žádnou šanci zapojit se do běžné školní výuky. Dodnes jedinou možnost mnohdy představují specializované ústavy, které ale v konečném důsledku přispívají k sociálnímu vyloučení dětí s postižením. Moldavsko však nyní započalo proces deinstitucionalizace, tj. proces postupného  uzavírání ústavů a vytváření služeb, které vedou k větší integraci osob s postižením do společnosti. Proces se však zatím dotýká hlavně základního školství. V oblasti předškolního vzdělávání je situace horší, vedení školek přijetí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami většinou odmítá, zčásti proto, že na to školka není vybavena, zčásti proto, že pedagogové na to nejsou odborně připraveni.

ADRA ČR se již v roce 2011 zasloužila o to, že byl zahájen provoz první inkluzivní školky v Moldavsku, ve městě Orhei. Od poloviny roku 2012 se projekt rozšířil do dalších dvou oblastí na jihu a severu země.

Dvě mateřské školy v okrese Edinet a Leova procházejí stavebními úpravami, aby měly například bezbariérový přístup pro děti se sníženou schopností pohybu, vybavují se didaktickými pomůckami, hudebními nástroji a hračkami. V rámci projektu do školek nastoupí odborníci – logoped, speciální pedagog, kinezioterapeut a psycholog, kteří budou s dětmi individuálně pracovat a podporovat je v jejich rozvoji. V obou školkách vzniknou také informační centra, kde budou dostupné materiály o inkluzivním vzdělávání, budou se zde setkávat odborníci a vyměňovat si zkušenosti.

Nedílnou součástí projektu je i práce s rodiči dětí a s širokou veřejností, rozšiřování povědomí o této problematice a zapojení místní komunity do života školek. 

Projekt "Rozšiřování úspěšného modelu inkluzívního předškolního vzdělávání v Moldavsku" byl podpořen z programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.

ČRA


Fotogalerie

Novinky