Daleká cesta banánu (zš)
Cílová skupina: žáci I. stupně ZŠ
Počet účastníků: maximálně 32
Délka: 90 minut (2x 45 minut)
Anotace: Žáci se dozvědí, odkud se bere naše oblíbené tropické ovoce – banán. Hravou formou se seznámí s tím, kde banány rostou, jak se pěstují a kudy putují, než se dostanou na náš stůl. Seznámí se také s rozdíly mezi ovocem a zeleninou pěstovanými v zahraničí a České republice. Dále v programu objevují základní principy světového hospodářství a jeho vliv na životní prostředí.
Cíle programu:
- žáci si uvědomí, že banány jsou plody rostliny banánovníku.
- žáci se hravou formou seznámí s procesem pěstování banánů v Ekvádoru a s dovozem banánů do ČR.
- žáci si uvědomí, že ovoce a zeleninu můžeme třídit např. podle toho, zda se pěstuje v ČR, či zda se dováží.
- žáci vyjmenují některé negativní dopady dovozu banánů na životní prostředí v ČR případně ve světě.
RVP pro ZŠ I. stupeň, průřezové téma: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Tematický okruh: Evropa a svět nás zajímá (Svět nás zajímá)
Tematický okruh se zaměřuje na procesy získávání a interpretace nových poznatků, které vycházejí především z osobní zkušenosti žáka a z jeho nejbližšího okolí a umožňují pochopení rozdílů a podobností mezi životy lidí.
Rozvíjené vědomosti, dovednosti a schopnosti: Žáci jsou vedeni k rozvíjení dovednosti hledat a kriticky hodnotit informace, uvědomovat si souvislosti místních i světových událostí na život lidí, všímat si rozdílů mezi životy lidí v různých kulturách, místech a čase. Důležité je, aby se globální perspektivě postupného poznávání světa věnovala pozornost již na 1. stupni, se zvláštním důrazem pak v pojetí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Tematický okruh: Objevujeme Evropu a svět (Objevujeme svět)
Tematický okruh propojuje poznatky o přírodním prostředí s historickým a kulturním vývojem, s dopady na rozvoj hospodářství, využívá vlastních zkušeností žáků. Přispívá k základnímu pochopení propojenosti současného světa a některých jeho problémů.
Zaměřuje se na rozvoj znalostí týkajících se globálních problémů, jako je např. chudoba, nízká úroveň vzdělání, špatný zdravotní stav, a na rozvoj schopností pojmenovat jejich příčiny a přicházet s nápady možností, jak přispět k jejich řešení. Nově získané poznatky z předchozího tematického okruhu jsou dále využívány a důraz je kladen na operace vyšší poznávací náročnosti, jako je zejména hledání souvislostí a řešení problémů.
Základní pojmy: banán, banánovník, pěstování a dovoz banánů, banánová plantáž, třídění ovoce a zeleniny, (Ekvádor X ČR – doma X zahraničí), negativní dopad/y na životní prostředí, Ekvádor – největší světový vývozce banánů