Globální rozvojové vzdělávání v tzv. rozvojové zemi
ADRA Česká republika

ADRA Česká republika

ADRA Česká republika

Array ( [0] => stdClass Object ( [id_category] => 42 [id_type] => 8 [id_alias_category] => [id_podstromu] => [id_parent_category] => 1 [id_document] => [id_root_node] => 1 [id_modul] => 10 [id_user] => 3 [id_layout] => [title] => Novinky [is_container] => [is_prefered] => [is_hide_column] => [is_perex] => [is_private] => [is_deleted] => [address] => [url] => novinky [urlfull] => novinky [password] => [poradi] => 24 [hloubka] => 1 [left_node] => 1592 [right_node] => 1593 [id_menu_vertical] => 928 ) )
Main banner

Novinky

Globální rozvojové vzdělávání v tzv. rozvojové zemi

16.9.2014

Projekt, který vede Markéta Lančová, pokračuje v podpoře občanských iniciativ v Karenském státě, s nimiž ADRA spolupracovala již v minulých dvou letech. „Hlavním záměrem je podpořit aktivní zapojení mladých lidí v době před novými parlamentními volbami, které se v Barmě budou konat v roce 2015. Prostřednictvím nejrůznějších akcí vytváříme příležitosti pro bezpečnou a otevřenou diskuzi,“ popisuje.  „Probíhá rovněž řada školení a komunitních workshopů v oblasti lidských práv a aktivního občanství.“

Jedním z výstupů projektu je i založení komunitní kavárny, která se sice teprve dokončuje (oficiální otevření je plánováno na první říjnový víkend), ale již teď se jedná o živé místo s multifunkčním využitím, které přitahuje jak náhodné kolemjdoucí, tak místní komunitní organizace, které zde nacházejí místo k setkávání, společné práci a plánování budoucnosti své země.

Youth Community Café bylo postaveno výhradně z místních materiálů na pozemku jediného knihkupce v Hpa-anu. Ten je kavárně velmi nakloněn a již do komunitní knihovny přispěl knížkami a časopisy. Stačí přijít, objednat si fair tradové kafe z Šanského státu na severu Barmy, usadit se do bambusového křesla a začíst se do některého z nabízených titulů. Nebo si sjednat schůzku se svou komunitní organizací a využít klidného místa s velkým dřevěným stolem, které je součástí kavárny, ale od hlavního prostoru je oddělené štěrkových chodníčkem a poskytuje tak více soukromí a prostor pro sdílení intimnějších informací. Takové místo je v Barmě, kde ještě před pár lety seděla v kavárnách a čajovnách tajná policie, obzvláště důležité. Otevřený prostor, který poskytuje jak pocit sdílení napříč komunitou, tak pocit soukromí a bezpečí.

Vzadu na pozemku stojí také zastřešený prostor pro pořádání workshopů, přednášek či promítání, který s přehledem pojme okolo dvaceti lidí. Právě v něm od září do listopadu probíhá tříměsíční Youth Initiative Programme na posílení kapacit mladých aktivních komunitních aktérů. Program zahrnuje tematické týdenní až dvoutýdenní bloky na globální rozvojové vzdělávání, aktivní občanství, kritické myšlení, občanskou nauku a další. Učební plán sestavuje a o jeho dodržení se stará místní facilitátor, člen hnutí Generace 88. Jednotlivá témata jsou pak v režii místních specialistů nebo přizvaných expertů. Týden globálního rozvojového vzdělávání vedly výše zmíněná Markéta Lančová, manažerka programu na podporu rozvoje občanské společnosti v Barmě a Klára Vacková, manažerka programu Opravdový svět: globální rozvojové vzdělávání školám.

Cílem workshopu bylo nejen porozumění, co globální rozvojové vzdělávání vůbec je a k čemu slouží. Účastníci si také vyzkoušeli různé metody a seznámili se podrobněji s tématy jako je odpovědná spotřeba, životní prostředí, globální občanství, různorodost, lidská práva, migrace a další. „Hned první den workshopu jsme se rozhodly s účastníky vyzkoušet rozhodovací hru na mobilní telefony, která upozorňuje na příběh, který stojí v pozadí výroby mobilu, jako je těžba surovin v konfliktních zónách v Kongu a také na to, co se s mobilem stane poté, co nám doslouží a skončí například na skládce elektronického odpadu v Číně. Tato hra je součástí programu Světové smetiště, který používáme v Česku na druhém stupni základních škol,“ vysvětluje Klára Vacková s tím, že vůbec netušila, zda tato hra bude v místním prostředí fungovat. Barma, která se teprve v posledních letech začala více otevírat světu, se řadí k zemím s nejmenším počtem mobilů na obyvatele. Ty jsou však čím dál tím více v módě. Obchody s nejposlednějšími modely mobilních telefonů, vyrůstající jako houby po dešti, jsou jedním z lákadel, kam vzít dívku na rande. Čím novější typ telefonu, tím větší prestiž. Odhalení příběhu mobilu tak bylo pro mladé Barmánce naprosto šokující. Při videu zobrazujícím denní realitu Konžanů žijících v provincii Severní Kivu, kde se těží konfliktní koltan a drahé kovy, někteří skoro měli slzy v očích. Billboardy výrobců mobilních telefonů, samozřejmě upozorňují jen na jejich lákavé funkce. Jako jejich doplněk vytvořili účastníci workshopu plakáty reflektující druhou stránku moderních technologií, jejichž kladné stránky jako možnost snadnější komunikace a vyhledávání informací, jim rozhodně nelze upřít, jedná se však jen o výňatek informace o mobilech.

Druhý den workshopu začal tvorbou mapy globálních problémů. Snad ke každému globálnímu tématu byli účastníci schopni jmenovat lokální příklad, což velmi dobře posloužilo k uvědomění si propojenosti dnešního globálního světa. S každou další aktivitou jako by rostl význam globálního rozvojového vzdělávání a obecná témata nabývala konkrétnějších rozměrů. Pro představu stojí za to citovat zpětnou vazbu jednoho z účastníků workshopu: „První den jsem měl strach, že to nezvládnu a zároveň to na mě bylo trochu moc informací o mobilech, o kterých jsem předtím nic nevěděl, takže jsem byl trochu zmatený. Zároveň mě to ale motivovalo dozvědět se a naučit se o globálním rozvojovém vzdělávání více. Každým dnem se pro mě globální rozvojové vzdělávání stávalo zajímavějším a začal jsem chápat, jak důležité může být pro naši společnost. Teď na konci workshopu jsem opravdu šťastný, protože jsem se naučil vzdělávací metody, které můžu použít a odhodlání sdílet nové znalosti s dalšími lidmi.“

Jako výstup nově nabytých znalostí vytvořilo všech dvacet účastníků workshopu ve skupinkách workshopy vlastní, se kterými jsou připraveni jít do svých komunit. Workshop tak splnil svůj účel. Zafungoval jako jedna z aktivit, která má za cíl propojit globální rozvojové vzdělávání s projektem na podporu aktivizace mladých lidí v Barmě. „Cestu k podpoře demokratizace země vidíme především v dlouhodobém rozvíjení dovedností, hodnot a postojů k přijetí zodpovědnosti za vytváření světa, kde mají všichni lidé možnost žít důstojný život. Rozvojová spolupráce a globální vzdělávání se zde přirozeně setkávají v oblasti výchovy k aktivnímu občanství,“ uzavírá Markéta Lančová.

Projekt byl podpořen v rámci programu Transformační spolupráce MZV ČR.



Kategorie: Oddělení vzdělávání