12 českých škol se letos stalo Světovými!
Jak se pozná škola, která je světová a co to znamená učit světově? V rámci projektu Světová škola, který společně organizují neziskové organizace Člověk v tísni a ADRA, se světovou se může stát škola, která učí své žáky diskutovat o globálních problémech a souvislostech i přemýšlet, jak se v nich orientovat a jak je řešit. 12. 6. 2013 obdrželo v Praze certifikát Světová škola 12 základních a středních škol z celé republiky. Titul Světová škola je odměnou za téměř roční intenzivní spolupráci žáků, studentů, učitelů i vedení těchto škol na tom, aby se každodenní život jejich školy obohatil o globální dimenzi.
Kritéria pro udělení titulu Světová škola vycházejí z cílů a principů globálního rozvojového vzdělávání (GRV) uvedených v Národní strategii globálního rozvojového vzdělávání 2011-2015. Ta definuje globální rozvojové vzdělávání jako celoživotní vzdělávací proces, který přispívá k pochopení rozdílů a podobností mezi životy lidí v rozvojových a rozvinutých zemích, usnadňuje porozumění ekonomickým, sociálním, politickým, environmentálním a kulturním procesům, které je ovlivňují, a směřuje k přijetí zodpovědnosti za vytváření světa, kde mají všichni lidé možnost žít důstojný život. Podrobná kritéria pro udělení certifikátu Světová škola si můžete přečíst zde.
Jak probíhá projekt Světová škola v praxi?
Úspěšné týmy složené z žáků, studentů a učitelů škol z celé České republiky ve svých projektech zpracovávaly konkrétní „lokální problémy“ mající globální přesah. Se získanými informacemi a návrhy řešení pak školy dokázaly vstoupit na veřejnost i do médií. Školy si také vyzkoušely, jak pro realizaci projektů získat partnery a podporu z řad místních institucí, médií či firem. Ohlasy zapojených školních týmů jsou kladné a témata globálního rozvojového vzdělávání se skutečně stávají součástí života školy. „Pro mě osobně byl nejvýznamnějším fakt, že práce žáky (zejména) v konečné fázi projektu doslova strhla - na akci se těšili, dávali si záležet, aby vše klaplo tak, jak mělo. Uvědomili si, že jsou součástí týmu a že jejich případný nezdar by ovlivnil výsledek celé akce,“ říká jeden za zapojených učitelů Stanislav Švejcar ze ZŠ Zámecká v Litomyšli.
Světové školy roku 2013
V letošním roce se Světovými stanou tyto školy:
- Gymnázium ALTIS Praha
- Gymnázium, Havířov-Město
- Gymnázium Kadaň
- Gymnázium Mnichovo Hradiště
- SPŠS a OA Kladno
- ZŠ Zámecká, Litomyšl
- ZŠ Šumavská, Šumperk
- OA a VOŠE Tábor
- ZŠ a MŠ Šrámkova, Opava
- Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická a Vyšší odborná škola Liberec
- Střední průmyslová škola Rakovník
- Střední průmyslová škola chemická Brno
O projektu Světová škola
Certifikát Světová škola uděluje společnost Člověk v tísni, o. p. s. ve spolupráci s o. s. ADRA. Nad projektem Světové školy převzal záštitu místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí Karel Schwarzenberg. Projekt je určen všem typům škol. Základní filozofie podporuje vzdělávání a přípravu žáků na reálný život v globalizovaném světě a opírá se o jednoduchou metodologii tří kroků: uč se – zjišťuj – jednej.
Světová škola je místem, kde:
- globální témata tvoří přirozenou součást výuky a života školy;
- žáci se pod vedením týmu učitelů zabývají aktivně světovým děním a sledují aktuální vývoj v rozvojovém světě;
- žáci, učitelé i širší veřejnost získávají informace o globální problematice;
- žáci identifikují místní problémy s globálním přesahem a usilují o jejich řešení;
- je nejméně jedenkrát za rok ve spolupráci s místní partnerskou organizací uspořádána akce;
- je společný cíl přispět k řešení vybraného problému.
Projekt byl finančně podpořen z prostředků České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí České republiky v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
Více informací:
https://www.adra.cz/vzdelavani/svetova-skola
Kategorie: Světová škola archiv