Odpovědná spotřeba (ZŠ)
Cílová skupina: ZŠ II. stupeň
Počet účastníků: maximálně pro 32 žáků
Délka: 180 minut (4 x 45 min.)
Anotace:
Žáci interaktivními aktivitami během programu zjistí, jak mohou sami ovlivnit svou odpovědnou spotřebu konkrétně u masa. Prozkoumají také souvislost mezi spotřebitelským chováním lidí v ČR (mezi tím, jaké maso jíme) a mezi životy lidí a zvířat i deštných lesů v Jižní Americe. Žáci se zamyslí se i nad tím, co vše nás ovlivňuje při nakupování, a zjistíme, proč bychom se měli zajímat o původ potravin.
Konkrétní cíle:
● Žáci odhalí souvislost mezi spotřebitelským chováním lidí v ČR a životy lidí v Jižní Americe - konkrétně v případě produkce sóji a kuřecího masa.
● Žáci vyvodí důsledky pěstování sóji a kácení deštných lesů v Jižní Americe.
● Žáci navrhnou osobní alternativní možnosti svého spotřebitelského chování.
RVP pro ZŠ II. stupeň, průřezové téma: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Téma: Objevujeme Evropu a svět.
Rozvíjené hodnoty a postoje: Upevňuje osvojování vzorců chování evropského občana a smysl pro zodpovědnost.
Rozvíjené vědomosti, dovednosti a schopnosti: Prohlubuje porozumění vlivu kulturních, ideologických a sociopolitických rozdílů na vznik a řešení globálních problémů v jejich vzájemných souvislostech;
prohlubuje základní vědomosti nezbytné pro pochopení struktury a funkcí mezinárodních a nevládních organizací, jejich vlivu na řešení globálních i lokálních problémů v oblasti humanitární, politické, sociální, ekonomické, kulturní a dodržování lidských práv;
rozšiřuje a prohlubuje dovednosti potřebné pro orientaci v evropském prostředí, seberealizaci a řešení reálných situací v otevřeném evropském prostoru.
RVP pro ZŠ II. stupeň, průřezové téma: Environmentální výchova
Téma: Základní podmínky života; Lidské aktivity a problémy životního prostředí; Vztah člověka k prostředí.
Rozvíjené hodnoty a postoje: Vede k pochopení významu a nezbytnosti udržitelného rozvoje jako pozitivní perspektivy dalšího vývoje lidské společnosti.
Rozvíjené vědomosti, dovednosti a schopnosti: Vede k uvědomování si podmínek života a možností jejich ohrožování; přispívá k poznávání a chápání souvislostí mezi vývojem lidské populace a vztahy k prostředí v různých oblastech světa; umožňuje pochopení souvislostí mezi lokálními a globálními problémy a vlastní odpovědností ve vztazích k prostředí; poskytuje znalosti, dovednosti a pěstuje návyky nezbytné pro každodenní žádoucí jednání občana vůči prostředí; seznamuje s principy udržitelnosti rozvoje společnost.
Základní pojmy: tropický deštný les/y, tropický deštný les v Jižní Americe, sója, domorodé obyvatelstvo tropického deštného lesa v Jižní Americe, dopady pěstování sóji na lokální komunitu a životní prostředí v Jižní Americe, zdravotní rizika spjatá s konzumací kuřat krmených sójou, snížení spotřeby kuřecího masa, vegetariánství, domácí produkce a malochov kuřat, biopotraviny, spotřeba a produkce kuřecího masa v ČR, produkce sóji v Jižní Americe, pesticidy a zdravotní rizika s nimi spojená, kontaminace půdy, sójové plantáže, odpovědná spotřeba