Postup a pravidla poskytování příspěvků
Postup a pravidla poskytování nadačních příspěvků z veřejné sbírky „Pomáhat může každý“
(osvědčení Magistrátu hl. m. Prahy pod č. j. S-MHMP/980701/2013; dle zákona č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách v aktuálním znění)
Před vyplněním žádosti si prosím přečtěte následující pokyny:
- Komu je určena pomoc
- O co lze žádat (tzv. předmět žádosti, účel daru)
- O co nelze žádat
- Způsob poskytnutí pomoci
- Postup při podávání žádosti
- Realizace žádosti
- Vyúčtování nadačního příspěvku a ukončení žádosti
- Závěrečná ustanovení
1. Komu je určena pomoc
Nadace ADRA podporuje osoby, rodiny nebo skupiny, které se v České republice ocitly v tíživé životní situaci v důsledku mimořádných událostí, jako jsou zdravotní, sociální či jiné závažné důvody (místní povodeň, požár, násilí, autonehoda aj.). Jedná se o tak náročné situace, jež občané České republiky nemohou zvládnout vlastními silami.
Nadace ADRA pro tuto pomoc shromažďuje od dárců peníze na sbírkovém účtu č. 57333375/0300, to zejména těmito způsoby:
- bankovním převodem;
- platební bránou – platby online (www.Darujme.cz);
- pokladničkami Nadace ADRA;
- prodejem předmětů či vstupenek na veřejné akce organizované za účelem této sbírky (benefiční akce);
- složením hotovosti do pokladny v sídle Nadace ADRA;
- poštovní poukázkou;
- zasláním DMS: Dárcovská (textová) SMS na číslo 87777 ve tvaru DMSmezeraADRAPOMOCmezera30/60/90. Cena jedné DMS je pro odesilatele 30/60/90 Kč, z nichž žadatel prostřednictvím nadace obdrží 29/59/89 Kč; službu poskytuje Fórum dárců. Podrobné informace jsou uvedeny zde.
Žádost o nadační příspěvek (dále jen „příspěvek“) může podat osoba starší 18 let, za děti a mladistvé jejich rodiče nebo zákonní zástupci (dále jen „žadatel“).
Nadace ADRA (dále jen „nadace“) v rámci této sbírky nepodporuje žadatele, vůči němuž (nebo osobě žijící s ním ve společné domácnosti) je nařízena exekuce. Dojde-li k nařízení takové exekuce v kterékoli fázi poskytování podpory, je nadace oprávněna podporu ukončit.
2. O co lze žádat (tzv. předmět žádosti, účel daru)
Příspěvek lze poskytnout jen v souladu se statutem nadace a cílem sbírky, zejména na písemně doporučenou (lékařem či jiným odborníkem v daném oboru):
- zdravotní, kompenzační, léčebnou a rehabilitační pomůcku či terapii;
- službu související se zdravotní a sociální situací žadatele;
- movitou věc sloužící jako vybavení domácnosti;
- nezbytnou úpravu a opravu vlastního bydlení.
Nadace upřednostňuje žádost, která splňuje všechny tyto tři podmínky:
- pomůcka, předmět, služba atd. (dále jen „předmět žádosti“) není státem podporována vůbec nebo nedostatečně;
- předmět žádosti prokazatelně zlepší kvalitu života žadatele;
- pokud to umožňuje charakter pomoci a způsob úhrady, žadatel se na předmětu žádosti sám finančně podílí.
3. O co nelze žádat
- příspěvek na pořízení a provoz automobilu;
- úhradu kaucí, dluhů a úvěrů;
- příspěvek na předmět žádosti, který žadatel uhradil/zakoupil/absolvoval před datem schválení žádosti Nadací ADRA;
- příspěvek na nákup léků, rehabilitačních, zdravotních, kompenzačních či jiných pomůcek ze zahraničí, stejně jako na léčbu a náklady s nimi spojené, poskytované v zahraničí vč. Slovenska.
4. Způsob poskytnutí pomoci
Z hlediska konkrétní situace a individuálních potřeb žadatele používá nadace nejčastěji dva způsoby pomoci:
- Příspěvek jednorázový menšího rozsahu (zpravidla do 15 000 Kč) – nadace jej poskytne z fondu jednorázové pomoci sbírkového účtu, z tzv. všeobecného účelu sbírky, bez variabilního symbolu.
Situace:
- Žadatel zná předem cílovou částku menšího rozsahu (např. cenu čističky vzduchu) a konkrétního dodavatele. Příspěvek poskytne nadace ihned po uzavření smlouvy o poskytnutí příspěvku (dále jen „smlouva“) úhradou faktury přímo dodavateli, příp. ve výjimečných případech bankovním převodem na účet žadatele.
- Žadatel potřebuje částku většího rozsahu, obrací se proto na více subjektů najednou (společné financování), a od nadace tak žádá menší částku do 15 000 Kč.
- Příspěvek většího rozsahu nebo dlouhodobého charakteru – nadace k účtu sbírky přidělí navíc variabilní symbol (dále jen VS), který zveřejní na svém webu.
Situace:
Žadatel buď zná předem cílovou částku (např. výši doplatku za naslouchátko) či termín (např. datum nástupu na rehabilitační pobyt) nebo zatím toto nezná a s nadací si dohodne délku trvání sbírky (na šest měsíců, do konce kalendářního roku apod.), nejdéle na rok od data schválení jeho žádosti. V případě odůvodněné potřeby lze v podpoře pokračovat i další rok, a to vždy po podání obnovené žádosti s aktualizovanými údaji.
Žadatel sám oslovuje případné dárce (fyzické i právnické osoby) např. dopisem, letáčkem, výzvou na Facebooku, umístěním zapečetěné pokladničky Nadace ADRA, prodejem drobných předmětů, vstupným/startovným na benefiční akce, dárcovskou SMS aj. V tomto případě je povinen postupovat podle pokynů nadace, která mu za tím účelem poskytne loga, podrobné informace, plnou moc, rady apod. a chránit dobré jméno nadace. Příspěvek poskytne nadace po uzavření smlouvy o poskytnutí nadačního příspěvku z veřejné sbírky (dále jen „smlouva“) a po nasbírání potřebné částky či po uplynutí sjednané doby úhradou faktury přímo konkrétnímu dodavateli, příp. převodem na účet žadatele. V případě individuální potřeby žadatele nadace může poskytnout dle stavu prostředků na jeho VS dílčí příspěvek (úhradou faktury dodavateli, příp. převodem na účet žadatele), o čemž žadatele předem vyrozumí dopisem zaslaným e-mailem a/nebo poštou. V tomto případě bude další dílčí příspěvek nadací poskytnut až po vyúčtování předchozího dílčího příspěvku.
Nadace upozorňuje žadatele, že i když jim byl dle těchto pravidel přidělen VS, prostředky přijaté pod tímto VS jsou a zůstávají majetkem nadace a součástí veřejné sbírky.
Oba shora popsané způsoby poskytování pomoci jsou naprosto rovnocenné, jak z hlediska jejich posuzování, tak u schválených žádostí z hlediska jejich administrace, propagace, oslovování dárců a závěrečného vyúčtování příspěvků.
5. Postup při podávání žádosti
- Žádost lze podávat průběžně během celého kalendářního roku.
- Formulář „Žádost o příspěvek Nadace ADRA“ (dále jen formulář) je zveřejněn na webových stránkách nadace. Lze požádat o jeho zaslání též e-mailem či poštou.
- Žadatel vyplní formulář ve všech kolonkách a s naskenovanými povinnými přílohami jej zašle e-mailem na adresu: nadace@adra.cz (při větším objemu dat doporučujeme použít veřejné datové úložiště-např. www.uschovna.cz). Kdo nemá tuto možnost, pošle vše poštou na adresu nadace (Markova 600/6, 158 00 Praha 5). O obdržení žádosti bude žadatel vyrozuměn e-mailem či poštou.
- Žádost nejprve posuzuje pracovnice kanceláře nadace z hlediska její úplnosti, formální správnosti a souladu se statutem nadace. Ta je oprávněna vyžádat od žadatele v případě potřeby další informace a doklady, skutečnosti a údaje ověřit. Poté je žádost posouzena komisí vedenou předsedou správní rady nadace.
- Rozhodnutí o přiznání/zamítnutí příspěvku obdrží žadatel zpravidla do 60 dnů od data posledního doplnění své žádosti, a to na uvedenou e-mailovou adresu nebo poštou.
- Žadatel může podat žádost opakovaně (např. na rehabilitační terapii). Bude-li však opakovaně podána stejná žádost, která již byla nadací jednou zamítnuta, je pracovnice kanceláře nadace oprávněna ji z posuzování vyloučit a uvědomit o tom žadatele.
- V případě schválení žádosti, nadace s podpořeným žadatelem uzavře smlouvu, která definuje práva a povinnosti obou stran. Poté bude nadací podpora žadatele zveřejněna a zahájeno shromažďování finančních prostředků. Neuzavře-li žadatel smlouvu ve znění navrženém nadací bez zbytečného odkladu, může nadace rozhodnout, že příspěvek poskytnut nebude.
- Podání žádosti nezakládá právní nárok na přiznání příspěvku. Nadace si vyhrazuje právo nevyhovět žádosti i bez uvedení důvodu. Žadateli automaticky nevzniká nárok na uzavření smlouvy, nejedná se o veřejný příslib.
- Zamítnutý žadatel může podat žádost znovu, jestliže u něj došlo k zásadní změně situace či jeho potřeb, což prokazatelně doloží.
6. Realizace žádosti
- O možnosti podpořit konkrétního žadatele informuje nadace veřejnost na svých webových stránkách formou aktuality nebo v podsložce „Pomoc jednotlivcům“, příp. na svém Facebooku.
- Podpořený žadatel s VS má právo nadaci požádat o shromažďování finančních prostředků způsoby dle článku 1. V případě využití služby DMS je nutno předem dojednat s pracovnicí kanceláře nadace konkrétní termín.
- Podpořený žadatel s VS je povinen vyrozumět nadaci bez zbytečného odkladu, jestliže došlo ke změně jeho zdravotní či sociální situace, dále když pomoc nadace už nepotřebuje, či schválený předmět pomoci potřebuje změnit. V takovém případě je povinen další informace či doklady zaslat písemně (e-mailem či poštou). Informovat nadaci je povinen i v případě, že o tutéž pomoc žádal další subjekty (společné financování) které mu uhradily celý předmět či službu dříve, než obdržel příspěvek od nadace.
- V případě přiznání příspěvku dle článku 4 nadace odešle poštou žadateli dva podepsané výtisky smlouvy. Žadatel oba podepíše, jeden si ponechá a druhý zašle poštou zpět na adresu nadace. Až bude k dispozici dostatek prostředků k provedení platby příspěvku, nebo jeho části, vyrozumí o tom nadace žadatele dopisem zaslaným poštou a/nebo e-mailem a provede (dle ujednání ve smlouvě) bezhotovostní úhradu přímo dodavateli, příp. převod na účet žadatele.
- O tom, komu nadace poskytla příspěvek, pro jaký účel a v jaké výši, informuje na svých webových stránkách v podsložce „Podpořili jsme“ a ve výroční zprávě.
- V případě poskytování dlouhodobé podpory je žadatel (s přiděleným VS) povinen zaslat kanceláři nadace (e-mailem či poštou) aktuální informace o své sociální a zdravotní situaci, jestliže došlo ke změně, nebo nejpozději do 31.12. Neučiní-li tak ani do měsíce po vyzvání, nadace je oprávněna podporu okamžitě ukončit.
Nadace je oprávněna dlouhodobou pomoc ukončit, jestliže prokazatelně zjistí takové skutečnosti o sociální situaci podpořeného žadatele, na jejichž základě není její podpora již nezbytná. O tomto záměru informuje žadatele.
7. Vyúčtování nadačního příspěvku a ukončení žádosti
- Žadatel je povinen příspěvek využít maximálně hospodárně a plně v souladu s uzavřenou smlouvou.
- Po obdržení příspěvku nadace na svůj účet je žadatel povinen zaslat poštou či e-mailem dle podmínek uvedených ve smlouvě nadaci jeho vyúčtování: vlastnoručně podepsané kopie všech účetních dokladů, vztahujících se k pořízení příspěvku s textem „Na úhradu byl použit dar Nadace ADRA“. Neučiní-li tak ani po vyzvání, nadace je oprávněna požadovat vrácení celého příspěvku.
- Společně s vyúčtováním žadatel zašle nadaci e-mailem či poštou fotodokumentaci s krátkou zprávou o tom, jak mu příspěvek nadace pomohl zlepšit zdravotní stav (kvalitu života), sociální situaci apod. Nadace jeho zprávu využije zejména pro informování dárců o využití jejich darů, na svém webu, příp. ve výroční zprávě a propagačních materiálech. Žadatel odpovídá za to, že nadace bude oprávněna fotodokumentaci bezúplatně ve shora uvedeném rozsahu užít.
- V případě úmrtí žadatele je jeho rodina povinna nadaci o této skutečnosti informovat. Již nasbírané prostředky na VS žadatele dle článku 4 lze v tomto případě se souhlasem nadace a v přiměřeném rozsahu využít i k zajištění pohřbu a hrobu žadatele. Ostatní nevyčerpané prostředky budou v dohodnuté lhůtě převedeny do sbírkového fondu jednorázové pomoci pro pomoc dalším žadatelům.
- V případě dlouhodobé pomoci má nadace právo ukončit podporu z důvodu, že se více než rok nepodařilo získat podstatnou část potřebné částky, nebo že žadatel ani po výzvě nezačal čerpat již nasbírané prostředky. V takovém případě nadace převede dosud nasbírané prostředky do sbírkového fondu jednorázové pomoci pro pomoc dalším žadatelům. O této skutečnosti bude nadace žadatele informovat.
- Všechny příjmy a výdaje sbírky „Pomáhat může každý“ jsou každoročně vyúčtovány a kontrolovány jak Magistrátem hl. m. Prahy, tak nezávislým auditorem. Uveřejněny jsou též ve výročních zprávách nadace, viz zde.
8. Závěrečná ustanovení
- Nadace je oprávněna tato pravidla jednostranně změnit. Změněná pravidla jsou pro žadatele závazná okamžikem, kdy se o změně dozvěděl, jinak uplynutím 30 dnů od zveřejnění nového znění pravidel na webových stránkách nadace.
- V případě rozporu mezi těmito pravidly a uzavřenou smlouvou má přednost ujednání ve smlouvě.
- Poruší-li žadatel tato pravidla závažným způsobem, nebo méně závažným způsobem, leč opakovaně, je nadace oprávněna ukončit poskytování podpory a požadovat vrácení již poskytnutého příspěvku.
Schváleno správní radou Nadace ADRA dne 28. listopadu 2019 s účinností od 1. ledna 2020
Kontaktní osoba:
Magdaléna Hlinková, tel. 732 355 962, nadace@adra.cz