Jak natočit film
Základem filmu je komunikace mezi kameramanem a redaktorem. Redaktor by měl být tím hlavním, který je zodpovědný za skladbu krátkého filmu.Již před samotným natáčením by měl mít představu, jak má film vypadat. Z tohoto důvodu by měl redaktor sám usměrňovat kameramana a dohoudnout se s ním, které záběry nesmí chybět.
Rozhovory:
- Respondent se vždy dívá na redaktora, který mu klade otázky, neodpovídá přímo na kameru.
- Redaktor pokládá otázky otevřené, na které lze odpovědět celou větou (Proč? Jak?) tak, aby i bez otázky bylo jasné, na co respondent odpovídá.
- Respondent může při rozhovorech verbálně popisovat, ukazovat, komentovat to, co je v záběru (rozhovor získá na zajímavosti, dynamičnosti).
- Při kladení otázek neskáčeme do řeči respondentovi, necháme jej “vymluvit”. Respondent se může rozpovídat a dostat se blíže k jádru věci.
- Při více rozhovorech si redaktor hlídá strany - jednou je po kameramanově pravici, podruhé po levici (respondenti - jeden je v záběru více vpravo, druhý více vlevo).
Skladba krátkého filmu:
- Nenechávat rozhovory příliš dlouhé (max. do 30 vteřin) - práce se střihem, vložit vlastní komentář - film získá na dynamice (dlouhé monology škodí).
- Nejlépe začít něčím zajímavým, akcí, je potřeba diváka upoutat.
- Vysvětlující informace patří do druhé poloviny filmu.
- V televizním zpravodajství je nepsané pravidlo, že jeden záběr by měl trvat 3-5 vteřin. Tím pádem toho musí kameraman natočit více, ale ve výsledku dostane reportáž dynamický spád.
Jak pracovat s kamerou:
- Pokud to lze, natáčet záběry za pomocí stativu. Můžete si taky pomoct tím, že si ruku s kamerou opřete o něco statického.
- Vyhýbat se záběrům točených proti světlu. Uvnitř místnosti se vyhýbat záběrům proti oknu.
- Pokud to lze, točit s minimálním přiblížením. Lepší je přijít k natáčené věci blíže a natočit ji bez přiblížení. Tím se zmenší i roztřepání obrazu!
- Důležité je, aby se střídaly dva druhy záběrů – celek a detail. Když bude všechno natočeno z dálky, výsledek může působit znuděně.
- Při výsledném střihu je dobré překrýt respondenty, kteří mluví déle jak 10 vteřin a je záběr jen na ně, jinými natočenými obrázky. Na titulek respondenta stačí 5-7 vteřin.
- Během celého videa by se neměly žádné záběry opakovat. Muže být na záběru stejná akce, ale např. s jiného úhlu nebo nějaky detail apod.
- Když budete točit nějaký pohyb (jsou dva druhy záběrů – statický=kamera natáčí bez hnutí a pohyblivý=kamera ukazuje v pohybu nějaký prostor nebo věc a kamera se buď otáčí a nebo se přibližuje a nebo oddaluje), tak v tom případě musí záběr začínat i končit zastavením kamery v daném pohybu!
Příklad: Na stole je jablko. Kamerou si ho přiblížím až je v detailu, ustálím kameru – zapnu REC nahraju 2 vteřiny statický obraz – začnu oddalovat obraz až do místa, ve kterém chci ukončit obraz – přestanu oddalovat a natočím opět 2 vteřiny statický obraz – vypínám REC. V tomto případě lze takový záběr použít. Nelze udělat střih záběru, pokud se zoomuje a nebo se kamera jakkoli pohybuje!